جمله معشوق است و عاشق مرده‌ای!

به ســاقی در نگر، در مست منگر

به یوسف در نگر، در دست منگر

معشوقي، عاشق خود را به خانه دعوت كرد و كنار خود نشاند. عاشق بیدرنگ نامه های زيادي را كه پیش تر در زمان دوري و جدايي براي يارش نوشته بود، از جيب بيرون آورد، به معشوق نشان داد، و شروع به خواندن كرد.

نامه‌ها پر بود از آه و ناله و سوز و گداز؛ و او آنقدر خواند تا حوصل ی معشوق را سر برد. معشوق با نگاهي از سر تمسخر و تحقير گفت:

«اين نامه‌ها را براي چه كسي نوشته‌اي؟»

عاشق  پاسخ داد:

«براي تو، اي نازنين!»

 معشوق گفت:

«من كه كنار تو نشسته‌ام و تو مي‌تواني از وصال من لذت ببري. .  اين كار تو در اين لحظه تباه كردن عمر و از دست دادن وقت است.!»
عاشق جواب داد:

«بله، مي‌دانم، من الآن در كنار تو نشسته‌ام، اما نمي‌دانم چرا آن شور و شوق و لذتي را كه در دوران جدايي از تو، با ياد تو احساس مي‌كردم اكنون كه در كنار تو هستم در من نیست؟..»

 معشوق گفت:

«علتش اين است كه تو، عاشق حالات خودت هستي نه عاشق من.!  پیداست که براي تو، من مثل خانه ی معشوق هستم نه خود معشوق.  تو بسته ی حال خود هستي، و ازين روی تعادل نداري. عاشق راستین بيرون از حال و زمان مي‌نشيند، و امير «حال» ها ست.  تو اسير حال هاي خودي.  برو و عشق راستین را بياموز؛ و گرنه اسير و بنده ی حالات خواهي ماند.  زيبايي و زشتي خویش را مبین، عاشق جز معشوق نمی بیند.»

(نقل به معنی از منطق‌الطیر)

پاسخی بگذارید

